
همان وقت خیلیها گفتند، درست است که حالا عصر
تکنولوژی و فناوریهای اطلاعاتی است اما تاکسی که دیگر اینترنتی نمیشود! تا
اپلیکیشنهای جدید با طراحیهای جذاب و مخاطبمحور از راه رسیدند و نشان دادند
اثرگذاری فناوریهای نوین در زندگی امروز آنقدر گسترده شده که هر غیرممکنی را هم
ممکن میکند. و حال اگر مسافرتی کوتاه در شهر داشته باشی با کمی صبر و اتصال به
اینترنت می توانی تاکسی را به جلوب درب منزل فرا بخوانی ....
اما همچی به این سادگی نیست شاید این استارت آپ های
نوین مضراتی هم برای مردم داشته باشند و بعضی ها را به چالش بکشند ...
برای مثال
بازندگان این کسب و کار اینترنتی در وهله نخست مالکان آژانس ها و پس از آن تاکسی
ها هستند .با قیمتهای جدید هزینه سفر تمامشده برای برخی مسیرها آنقدر پایین
آمده که سر جمع کرایه تاکسیهای خطی هم از آن بیشتر میشود و همین است که تعداد
بیشتری از مردم را از تاکسی سواری هم به اسنپسواری ، تپسی سواری کشانده است.
به
عبارت دیگر اگر در ابتدای کار عمدتا این آژانسسواران بودند که از تاکسیهای
اینترنتی استفاده میکردند و شغل و درآمد روزانه تاکسیهای دربستی تحتتأثیر قرار
میگرفت، حالا مسافران جدیدی هم هوادار اسنپ و تپسی شدهاند که عمدتا از طبقات
میانی و نه الزاما ثروتمندتر جامعه هستند و همین موضوع اعتراض صنف تاکسیرانان
تهران و نگرانیهایشان برای آینده را در پی داشته است.
با وجود اینکه همه چیز از بیرون حسابشده و خیلی
دقیق بهنظر میرسد اما مشکلاتی رفتهرفته خودش را نشان میدهد. جدا از اعتراض بخش
سنتی جامعه یعنی رانندگان تاکسی و آژانسداران که معیشتش را در نتیجه کسبوکارهای
اینترنتی در خطر میبیند، در ماههای اخیر رقابت سنگین بین اسنپ و تپسی بالا گرفته
و کاهش قیمت کرایهها برای جلب مشتری بیشتر، نارضایتیهایی را در میان رانندگان آنها
به همراه داشته. به همین دلیل هم هست که اگر تا چند هفته قبل تقاضای درخواست سفر
مسافران توسط رانندگان اسنپ و تپسی به سرعت پذیرفته میشد، حالا مسافران مجبورند
زمان بیشتری را منتظر بمانند تا با نرخ کرایههای جدید رانندگانی پیدا شوند و
تقاضای سفر آنها را قبول کنند. اگر این نارضایتیها بالا بگیرد، پیامدهای دیگری
فعالیتهای اسنپ و تپسی را در تهران تحتتأثیر قرار میدهد، ازجمله تأخیر در ارسال
خودرو یا لغو مکرر سفرها توسط رانندگان و حتی دریافت وجوه اضافی از مردم و اینها
همان امتیازهایی است که مردم را برای استفاده از این خدمات ترغیب کرده است.
از تاکسی سواران بگذریم ، دیگر مشکلاتی که این کسب
وکار اینترنتی برای مشتریان خود ایجاد می کند ، می توان به چند مورد اشاره کرد ؛ اسنپ و تپسی هیچ
مسئولیتی در قبال کارها و رفتار راننده که خلاف قوانین کشور باشد را بر عهده نمیگیرد
و در صورت رخ دادن چنین موردی شما باید از شخص خاطی شکایت کنید نه از شرکت های نام
برده .برای مثال شهریور سال گذشته خانم جوانی برای رفتن به فرودگاه مهرآباد از این
اپلیکیشن استفاده کرده و مورد آزار و اذیت راننده قرار گرفت اما با شکایت به
دادگاه نتوانست احقاق حق کند و فقط داستانش در شبکه های مجازی پخش شد و حال این
شرکت ها در حال فعالیت هستند .
رانندگان اسنپ و تپسی در استخدام این شرکت نیستند
بلکه تنها واسطهای برای وصل کردن شما به رانندگان شخصی است. بنابراین وقتی
درخواست سفر میکنید، رانندگان مخیل به قبول یا رد آن هستند و شرکت ها نمیتوانند
آنها را مجبور به قبول درخواست شما کند.
آرش پسر دانشجویست که از جاماندن لپ تاب و جزوهای
دانشگاهیش در ماشینی که از تپسی درخواست کرده بود گفت : در ابتدا از لحجه و یا
گویش راننده گفت که هیچ شباهتی با شهروندان تهرانی نداشته و پیگیر وسایلش شده به
هیچ نتیجه ای مطلوب هم نرسید و دلیلش این است که شرکت مسئولیتی در قبال وسایل
گمشده ندارد.
فاطمه جاوید جامعه شناس در خصوص بازار داغ کسب
کار اینترنتی اظهار داشت : اهمیت (احساس داشتن امنیت ) برای عموم مردم در نقلل قول
معروف ( تو این جامعه نا امن ) به خوبی بازتاب یافته و خواست مهمی است که امنیت و
ثبات به کلید واژه های مهم این روزها تبدیل شده اند.
وی در ادامه افزود : عصر ، عصر ارتباطات است . در
حال حاضر با نصب اپلیکیشن های متفاوت در کمترین زمان بدون هیچ دغدغه ای به فعالیت
روزمره خود می رسیم ... اما از زمانی این استارت آپ های نوین راهشان به جامعه باز
شده باید نظارت کمی و کیفی از سوی ارگانها و سازمانها مربوطه به این شرکتها باشد . فقط مورد خاص ما
سرویس های حمل و نفل نیست بلکه خریدهای اینترنتی و پرداخت های آنلاین هم مشمول این
نظارت می باشد .